نقد و بررسی آهنک تولد از علی سورنا
صفحه ی اصلی تماس با ما عناوین پروفایل در مورد وبلاگ | ||
| ||
|
نقد و بررسی آهنگ تولد از آلبوم #نگار ✘✘✘ خب تفسير تک به تک ترک ها رو شروع ميکنيم با ترک اول آلبوم به نام "تولد" . اين ترک همونطور که از اسمش مشخص هست چگونگی به وجود اومدن "نگار" و دلايل و اهدافش رو شرح ميده . ابتدا بايد بگيم که "نگار" اشعار و حرف های "سورنا" هست ، "نگار" هيپ هاپ زاده شده به قلم سورناست که به صورت يک شخصيت که زاده ی افکار علی هست دراومده . البته در ترك هايی مثل "تولد" ، "نگار" يا "مرگ" بوضوح اين مسئله مبرهنه اما نبايد از چند وجهی بودن "نگارِ" افكار "علی سورنا" غافل بود ، مجموعه ای با چنين ديد گسترده ای مطمئناً به دلايلی و برای اهداف اصلی يا فرعی متعددی ساخته و پرداخته شده . پس "نگار" جلوه ای از "سورنا" و شخصی فرضی هست و بايد توجه داشت که "نگار" جزيی از "سورنا" و "سورنا" جزيی از "نگار" هستش و تو ترک "تولد" شاهد صحبت های "سورنا" با "نگار" هستيم .
"به بوی آخرين آجرم وفا دارم ، من بچه ی آوارم" اولين بيت آلبوم با يادی از آلبوم قبلی "سورنا" آغاز ميشه . وفا داری به حرف های زده شده در آلبوم "آوار"و ادامه داشتن اون حرفا در "نگار" مفهوم اول اين بيت هست . اما مفهوم ديگه ای که از اين بيت ميشه دريافت اينه که "نگار" حاصل يک فروپاشی هست . همونطور که علی تو ترک "آوار" ميگفت "نصيب من آواره". در واقع آواری که نصيب علی شده ، حاصلِ آجرهای اون ويرانه هستش که در "نگار" شاهد هستيم و "نگار" شرح حال ادامه ی خرابی هاي زندگی "سورنا" هست. و همينطور اينكه بايد توجه كرد ترك "تولد" اينترو آلبوم هست و داره پيشرفتی كه افكار "سورنا" نسبت به آلبوم قبليش داشته رو نشون ميده . "نگار" زاده ی افكار پخته شده ، الك شده و به بلوغ رسيده ی "سورنا" در آلبوم "آوار" هستش.
"ناديده بگير از من ، من کوچه هام کوچيکه اما اندازه ی دستای دنيا واست جا دارم" علی اين حرف رو به "نگار" ميزنه و ميگه درسته کوچه هايی که توشون هستم کوچيکه (کنايه از نداشتن زرق و برق خاصی در خودش) ولی اينارو ناديده بگير. "اندازه ی دستای دنيا واست جا دارم" منظور اينه که به اندازه ی متولد کردن تو توانايی دارم.
"عمرم تولد تلخ ترين آميزش، گهوارم همخوابگي ستون و و ريزش، گرم بود بازار مصالح فروشا ميدادن آزارم بيزار از بازارم"
منظور از اين ريزش و آوار، خراب بودن زندگی و درون علی هست . پس منظور از "مصالح فروشا" کسانی هستن که ميتونستن التيام دردهای علی باشن و سرشون جای ديگه ای گرم بود و آزار هاشون رو برای اون ميذاشتن واسه همين از همه بيزار شده .
"من بچه ی آوارم ، بو کن تو آثارم ، از تو ملات نيمه جونم ، تورو فقط همراه دارم" علي باز هم تاکيد داره به اين که "نگار" ادامه ی داستان تمام خرابی های زندگيش هست و آثار "نگار" بوی همون تخريب رو ميده و اين که رپ کردن علی تنها داراييش تو اين خرابی هاست .
"با تو بي حدم يه رود نا قابلم ، که نيست حتي سدی مقابلم" اين بيت تاييدی هست بر بی مرز بودن اشعار "سورنا" و تخريب پذير بودن اون ها درمقابل کسايی که جلوی خوندنش رو ميگيرن و اين تخريب پذيری حاصل وجود اشعارش (نگار) هست.
"با دلم وايسادم صاف تو روی تلم ، من مول ول تو باد و باد تو موی ولم" در مورد "تـِل" تو قسمت تفسير ترکِ "تَرک" بيشتر حرف ميزنيم. اما بدونيد منظور "علی" از "تـِل" ، آرامش و خاموش بودن هستش ، چون "تـِل" وسيله اي هستش که مو رو يک جا نگه ميداره و مانع حرکتش ميشه. "تـِل" همچنين نماد يك محدوديت برای آزادی داره و "سورنا" با دلش در برابر اين زندان و اين محدودكننده می ايسته و برای آزادی ميجنگه. "علی" ميگه با دلم در مقابل آرامش و ساکن موندن وايسادم (در حال حرکت هستم) و من موی باز شده در باد هستم (کنايه از آزادی) و بادي که توي مو هاي باز و بدون تل ميپيچه (تو قسمت قبل گفتيم مو نماد پيچيدگی و باد نماد آزادی و حرکت هست) پس علي با پيچيدگی های زياد حرکت کرده و به دنبال آزادی هست(اين هدف اصلی نگار هست و چند بار تو اين ترک تکرارش ميکنه)
"رفتن و نميپام ، من غمو نميخوام ، سوزن دوختن يغمو نميخوام حق من چيزی جز نفس های تو نيست ، اگر جز اينه حقمو نميخوام" "علی" به ترک کردن نگار فکر نميکنه و ميخواد باهاش غم هاش رو از بين ببره . "سوزن دوختن يغمو نميخوام" کنايه از اينه که تو جنگ و دعوا بدون توجه به جراحاتش بدون ترس به جنگ ادامه ميده . نفس کشيدن نگار که منظورش نوشتن اشعارش هست رو حق اصلی خودش ميدونه و براش ميجنگه .
"اندازه خواستنم کشيدم دستاتو ، قد نرفتنام کشيدم پاهاتو" تو اينجا اشاره شده به چه طور ساختن "نگار" و اين که اشعارش رو بر چه اساسی پيش ميبره . که اشاره ميکنه هرچقدر خواسته دست های "نگار" رو بلند رسم کرده(که خواسته هاش رو انجام بده به راحتي). اندازه ی همه ی راه هايی که "علی" نميتونسته طی کنه پاهای "نگار" رو رسم کرده (تا به راحتی به همه چيز برسه)
"قد قله ی غرورم ديدم اشکاتو ، قد سوزنم کشيدم لب هاتو" هرچه قدر که غرور درون خودش بوده در عوض برای "نگار" کلی اشک رسم کرده(يعنی غروری تو شعراش وجود نداره و خود واقعيشه) "قد سوزنم کشيدم لب هاتو" اشاره داره به قسمتی از ترک "به بچت بگو" که ميگفت "وقت گفتن حق لبام رو دوختن" و اين که هر چقدر که جلوی حرف زدنش رو گرفتن اما در عوض برای "نگار" لب هايی به اندازه ی همون نگفتن ها رسم کرده (تا تمام نا گفته هارو بگه)
"دخترم تو آخرين ناجی پاکی منی ، با تو مثل قطره آب تو رود گلم" "سورنا" در پایان این ترک "نگار" رو دختر خودش معرفی ميکنه و میگه که نشونه ای از پاکی علی هست. "قطره آب" نماد پاکی و "گـِل" نماد کثيفيه ، يعنی "عل"ی با "نگار" نقطه ی پاکی هست تو اين جامعه ی کثيف .
امیدوارم لذت برده باشین شما میتونین آهنگ تولد رو از این لینک دانلود کنید www.sorena7.lxb.ir طرفداران علی سورنا نظرات شما عزیزان: سلام و چیزی رو به مخاطب ارائه بدیم که لیاقتشو داره و کمتر جاهای دیه ازش شنیده و دیده بزودی ایشالله... خسته نباشید میگم و امید وارم که با قدرت ادامه بدین : [ چهار شنبه 10 شهريور 1395برچسب:طرفداران علی سورنا,علی سورنا,تفسیر کلی آهنگ تولد,نقدوبررسی اهنگ تولد از البوم نگار,تفسیر البوم نگار سورنا,نقد و بررسی کلی البوم نگار, ] [ 13:39 ] [ ✔ M i L a D 7 ✔ ]
|
|
[ طراحي : زیبای کثیف ] [ Weblog Themes By : milad7 ] |